Rozwój rynku beauty -Trendy i kierunki rozwoju w branży hair, beauty i spa

Rozwój rynku beauty


Podsumowanie roku 2012 

Rok 2012 upłynął pod znakiem zapytania. Wiele firm kosmetycznych, producentów kosmetyków oraz urządzeń ze względu na wszechobecny kryzys ekonomiczny nie były w stanie obrać kierunku czy specjalizacji, którym mogłyby podążać. 

Niektóre firmy decydowały się na obranie filozofii ceny, czy obniżka kosztów produkcji oraz niską ceną sprzedaży poprzez szerokie kanały dystrybucji dotarcie do jak największej liczby klientów. 

Niestety taka polityka jest skuteczna na rynku profesjonalnym, ale wyłącznie na krótki okres czasu. Profesjonaliści szybko zauważają, że tracą swoich klientów na produkty i usługi z prostego powodu: Jeżeli klientka może sobie kupić te same produkty w sklepie czy drogerii niedaleko domu lub pracy, to, po co ma je kupować u swojej kosmetyczki? To samo tyczy się zabiegów. Wiele jest opartych na tych produktach, więc podstawowe zabiegi pielęgnacyjne mogę sobie sama zrobić w domu….. 

Co było na topie? 

Zeszły rok był dość ciekawym czasem dla branży Beauty. Istnym poligonem testów i prób dla wielu dziedzin. Pozwoliło to na wyciągnięcie wniosków, jakimi ścieżkami będziemy się poruszać w roku 2013…. 

Wiele firm starało się wybrać swój kierunek, który w następnych latach będzie tym właściwym i atrakcyjnym dla rynku. 

Wiecznie topowym trendem jest rynek szkoleń. Każdy chce podnosić swoje umiejętności oraz wiedzę, ale niestety da się zauważyć, że poziom szkoleń jeszcze wciąż wymaga udoskonalenia. Dlatego na rynku dało się zauważyć kilka firm, które stanęły na wysokości zadania i oferują bezkonkurencyjne szkolenia zarówno marketingowe jak i praktyczne. 

W branży zabiegowej pokazało się kilka nowości, które w 2013 roku będą bezapelacyjnie triumfowały w dziale zabiegów nieinwazyjnych, ale i branża zauważyła, że kosmetolodzy i kosmetyczny coraz śmielej sięgają po dział dotąd zarezerwowany (nie wiem, dlaczego, bo brak podstaw prawnych) dla lekarzy. 

Jeżeli chodzi zaś o rynek produktowy nie dało się zauważyć nurtu produktów ECO oraz produktów z pogranicza kosmetologii a medycyny estetycznej. Osobiście zauważyłem powstanie nowego nurtu, który można określić mianem kosmetologii estetycznej. To grupa produktów i usług mało lub umiarkowanie inwazyjnych, które może wykonywać kosmetyczka lub kosmetolog, ale do wykonania tych zabiegów konieczne są produkty posiadające specyficzne dopuszczenia. 

Jakie problemy były w branży? 

Moje badania oraz szeroko pojęty wywiad wśród gabinetów, inwestorów jak i wykonawców zabiegów i usług wykazały, że kłopotem był rynek zakupów grupowych. Wyniszczający budżety oraz markę salonów. Wiele inwestorów schwytanych w sidła i obietnice handlowców dało się skusić na współpracę z tymi firmami i teraz już sami mówią, ze nigdy więcej…. No cóż po raz kolejny Polak mądry po szkodzie……. 

A konsultanci i doradcy mi mówili: nie, proszę tego nie robić, jest wiele innych sposobów na pozyskanie nowych klientów…. 

Drugi dość ciekawy, lecz nie do końca zauważony temat, to kończące się uprzywilejowania dla nowych przedsiębiorców. 

Wiele kosmetyczek dwa lata temu zakładało swoje gabinety otrzymując dotację z urzędów na rozpoczęcie działalności oraz bardzo atrakcyjne warunki w ZUS-ie. Młoda osoba otrzymywała około 20 tysięcy złotych często bez dodatkowych środków własnych otwierały gabinet oczywiście wyposażając go w najtańszy sprzęt oraz najtańsze produkty do zabiegów. Skutkiem takich działań były zanizane ceny oferowanych zabiegów (często dumpingowe) niskie koszty oraz składki umożliwiały oferowanie tak zanizanych cen. Niestety klientki, które oczywiście skuszone niskimi cenami licznie odwiedzały takie gabinety, ale po upływie 2 lat nagle okazało się, że po podniesieniu składek do wysokości normalnej nie da się już utrzymywać tak niskich cen i klientki masowo zaprzestawały uczęszczania do tych salonów często nie do końca spełniających wymogów i oczekiwań klientów. Przecież za taką samą cenę można pójść do ekskluzywnego salonu, gdzie usługa jest na najwyższym poziomie za taką lub podobną cenę. 

Trendy na 2013 rok 

Rok 2013 pod wieloma względami oraz według wielu specjalistów będzie rokiem przełomowym. 

Osobiście uważam, że ten rok pokaże w naszej branży kierunki, jakimi będziemy podążać przez następne lata. Nasze doświadczenia pokazały, że wytyczanie trendów przez specjalistów nie jest najlepszym rozwiązaniem. Każdy jest indywidualny i kierowanie się takimi wskazówkami nie dla każdego jest odpowiednie. Przykłady można mnożyć…. W modzie czy fryzjerstwie doskonale je zauważamy. Kreatorzy twierdzą, że w tym czy innym okresie modny będzie kolor różowy a fryzury krótkie i asymetryczne, ale większość pań już się przekonała na własnej skórze, że nie każdej to odpowiada i pasuje do jej wnętrza czy figury lub kształtu twarzy…. 

Kosmetyka funkcjonuje troszkę inaczej, ale możemy wyróżnić kilka ciekawych nurtów i kierunków, które w roku 2013 roku będą się intensywnie rozwijać. W kosmetyce pielęgnacyjnej numerem jeden będzie ekologia. Kosmetyki ekologiczne, naturalne świętują triumfy, są na topie i w roku 2013 roku będzie mocno ekspansywnie się ten rynek rozwijać. W porównaniu do innych kosmetyków wzrost sprzedaży ekologicznych jest najwyższy. W zabiegach pielęgnacyjnych oraz upiększających bezwzględnie branża swój wzrok kieruje do zabiegów nieinwazyjnych. Na ostatnim kongresie medycyny estetycznej omawiano bardzo szeroko wykorzystanie tlenu w kosmetyce. Ten rok mocno będzie stawiać na terapie upiększające i modelujące z wykorzystaniem preparatów o bardzo skoncentrowanych składach. Mezoterapia oraz wszelkie zabiegi mało lub średnio inwazyjne będą przez klientów coraz częściej wykonywane. 

Jednak najważniejszy nurt i kierunek, na jaki będzie w tym roku kładziony nacisk, to edukacja profesjonalna w branży oraz edukowanie naszych klientów. Klienci lubią wiedzieć coraz więcej i chcą wiedzieć, co im jest robione w salonie, ale jednocześnie pielęgnacja domowa jest na bardzo słabym poziomie. W tym roku będziemy chcieli to zmienić….